Jsem optimista. Začneme stavět všechny plánované obchvaty

Náměstek hejtmana Martin Kukla slibuje, že investice na Vysočině nepoleví.

Hlavní prioritou jsou opravy silnic. Letos je v plánu 150 dopravních akcí, na které padne více než 1,5 miliardy korun.

Je řada prvenství, která mezi kraji drží Vysočina. Momentálně je mimo jiné lídrem v investicích. Jak to pociťují obyvatelé kraje?

Jsem ekonom, takže řečí čísel šlo jen loni 34 procent z veškerých výdajů, tedy více než třetina krajského rozpočtu, do konkrétních investic – staveb, rekonstrukcí a modernizací. Nejvíce to lidé vidí na opravených silnicích, nových pavilonech krajských nemocnic nebo učebnách středních škol.

Které projekty lidem zlepší život?

Třeba nová výdejna léků v Nemocnici Pelhřimov. Pro pacienty z Pelhřimovska navíc projektujeme pavilon pro dětské, gynekologicko-porodnické a neurologické oddělení. V Havlíčkově Brodě je už jen pár měsíců od otevření nové Krajské knihovny Vysočiny, hotová je přístavba pro novou magnetickou rezonanci, během roku se stovka seniorů nastěhuje do nového domova v areálu nemocnice. V Třebíči finišujeme s chirurgickým pavilonem, před zahájením je stavba operačních sálů. Ve Žďáře nad Sázavou se povedlo ve spolupráci s městem posunout záměr výstavby sportovní haly, v Novém Městě na Moravě léčíme nejmenší pacienty v nízkoenergeticky náročném pavilonu. A Jihlavsko? Hotová je nová záchytná protialkoholní stanice, dostavujeme také školící centrum pro zdravotnické záchranáře.

Jak se díváte na rozvoj moderních a chytrých technologií?

Patřím mezi jejich fandy, v minulosti jsem se dokonce podílel na vývoji lithiových baterií. Ve veřejné správě ale musíte respektovat určitá pravidla týkající se nakládání s veřejnými penězi, tedy držet se ekonomických mantinelů a chovat se maximálně efektivně v čase i místě. Na Vysočině se chováme prozřetelně a při zavádění moderních a chytrých technologií vycházíme ze zkušeností našich partnerů včetně těch zahraničních.

Chceme třeba snížit výdaje za energie. Zavedením energetického managementu s akčním plánem to v praxi znamená, že zlepšíme energetickou náročnost krajem řízených organizací. Zaměříme se na analýzy spotřeby elektřiny, plynu i vody a navrhneme moderní úsporná řešení. U nových budov toto považuji za samozřejmost a nezbytný standard.

Jak náročné je vůbec držet na Vysočině krajskou kasu?

Než jsem kývl na funkci s gescí řízení krajských financí, pracoval jsem přes deset let v soukromém sektoru. Tam důsledně platilo: pokud si chcete něco pořídit, musíte si na to nejdřív vydělat. Je to jednoduchá matematika – když máte 10 korun, nemůžete slíbit, že 12 korun rozdáte. Selský rozum používám i nyní. Kraj si nese téměř půlmiliardový dluh, kterým ho zatížila minulá vedení a na jeho splácení musíme ještě dlouhé roky vydělávat. V době ekonomického růstu je jednoduché natáhnout ruku a chtít peníze. Požadavky krajských institucí zajišťujících veřejné služby jsou stále vyšší a přesahují možnosti kraje, evropských fondů i vlastního financování. Mým úkolem je tyto žádosti analyzovat, přiřazovat jim časové i společenské priority a ve výsledku najít peníze, které pomohou k jejich realizaci.

Jakou prioritu mají tedy právě teď opravy krajských silnic II. a III. tříd?

Doprava je na Vysočině na žebříčku priorit téměř nejvýše. Díky vysokým dotacím z evropských fondů se daří silnice opravovat stále ve vysokém tempu, což mohou v plné stavební sezoně potvrdit sami řidiči. Náš kraj se opět přiblížil k financím, které by měly urychlit stavbu klíčového jihovýchodního obchvatu Jihlavy. Letos máme v plánu 150 akcí za více než 1,5 miliardy korun – využijeme své, státní i evropské peníze. V tomto ohledu jsem optimista. Jsem přesvědčený, že ze současných nabízených téměř 16,5 miliardy korun, které ministerstvo pro místní rozvoj mezi kraje na opravy silnice rozděluje, zahájíme stavby všech plánovaných obchvatů.

Můžete být konkrétní?

Prvním je obchvat Velkého Beranova, který urychlí spojení Jihlavy s dálnicí D1. Neodmyslitelnou výhodou bude odklonění silného dopravního provozu z obydlených zón kolem silnice II/602. Jde o zatím největší dopravní stavbu v historii Vysočiny za téměř 800 milionů korun. Další zahájenou stavbou je obchvat Nového Veselí, plánujeme obchvaty Salačovy Lhoty a Lukavce na Pelhřimovsku. Další klíčové obchvaty na Vysočině budou předcházet stavbě nových bloků Jaderné elektrárny Dukovany. Půjde o obchvaty Brtnice, Třebíče, Zašovic a Slavětice. V přípravě jsou také Velká Bíteš, Jaroměřice nad Rokytnou, Velké Meziříčí a Moravské Budějovice. Tempo na Vysočině ani v dalších letech nepoleví.

Jak se Vám daří skloubit práci s odpočinkem? Kde berete energii a takzvaně dobíjíte baterky?

Být správcem krajské pokladny je práce na 24 hodin denně. Ale máte pravdu, že někdy je třeba „vypnout“. Už pár let společně s otcem včelaříme. Nicméně držím se pravidla, že věci se mají dělat pořádně, ne polovičatě. Proto si teď vystačím pouze s jednou funkcí – politickou. V praxi to znamená, že o včely se momentálně stará táta a děti – dva zdravé syny plné energie drží pod kontrolou manželka. I když na kraji máme kolegy, kteří zvládají funkcí hned několik (smích), já jdu svou cestou.

 

Martin Kukla

■ Narodil se 31. října 1982 v Pelhřimově.

■ Absolvoval VUT v Brně, obor elektrotechnická výroba a management.

■ Jedenáct let pracoval na odborné pozici ve společnosti Bosch Diesel Jihlava.

■ Od roku 2016 je za hnutí ANO zastupitelem Kraje Vysočina, od roku 2018 náměstkem hejtmana pro oblast ekonomiky a majetku.

■ Je ženatý a má dva syny.

25. 6. 2019