Horácká multifunkční aréna

Richard Šedivý

V únoru 2022 byla na profilu zadavatele zveřejněna veřejná zakázka na zhotovitele stavby Horácké multifunkční arény v Jihlavě. Od té doby došlo již k 62 změnám nebo doplnění zadávacích podmínek či k vysvětlení zadávací dokumentace. Termín pro podání nabídek se tak stále posouvá a nyní je možno podat nabídku do 26. 7. 2022 10:00, tj. téměř o 4 měsíce déle, než bylo původně plánováno. Rozumím tomu, že zde jsou nějaké zákonné požadavky pro posun termínu, nicméně vyvstává otázka, jak kvalitně byla projektová dokumentace připravena. Kolikrát se ještě bude lhůta pro podání nabídek posouvat, lze jen těžko odhadnout. Jedno je již teď ale jisté, demolice a samotná stavba se v požadovaných termínech určitě nestihnou. A to si vůbec nechci představit, co se bude dít, pokud se například neúspěšný uchazeč proti rozhodnutí odvolá a podá podnět na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Pokud se tedy vůbec najde nějaká odvážná firma, která se do veřejné zakázky přihlásí. V současné době dvouciferné inflace oproti předchozímu roku, kdy rostou ceny stavebních materiálů a energií, bude kalkulace takto obrovské stavby velmi náročnou disciplínou.

Hnutí ANO bylo vždy pro variantu stavby multifunkční arény za městem u obchodního centra Aventin, kde by bylo, mimo jiné, také dostatek parkovacích míst. Když bylo hnutí ANO ve vedení města, mělo tuto variantu již připravenou, byla vypsána veřejná zakázka na rekonstrukci střechy na současném zimním stadionu. Připraven byl také projekt rekonstrukce zimního stadionu podle pana architekta Žáka, vypracována byla studie novostavby. Variant bylo tedy více. Nicméně po volbách v roce 2018 se nové vedení města rozhodlo jít jinou cestou a to stavby nové multifunkční arény na místě stávajícího zimního stadionu. Cestou složitou, komplikovanou, nesmírně drahou.

Předpokládaná hodnota veřejné zakázky činí podle zadávací dokumentace 1,3 mld. Kč bez DPH. Předpokládané spolufinancování je 300 mil. Kč z Národní sportovní agentury (NSA), 500 mil. Kč z Kraje Vysočina a zbytek z úvěru a rozpočtu města Jihlavy. Když se podíváme do finanční analýzy z ledna 2022, tak se od té doby situace na finančním trhu zásadně změnila. A bohužel, ne k lepšímu. Analýza předpokládala míru inflace 2 %. Jaký to rozdíl oproti dnešním 16 %. Sice má město vyšší příjmy díky lepšímu výběru DPH, ale ceny stavebních materiálů, energií a dalších vstupů jsou úplně někde jinde. Jaké jsou tedy varianty? Analýza počítá se třemi, od 1,4 mld. Kč do 2,18 mld. Kč. Střední odhad, se kterým se kalkuluje, je stanoven na výši 1,75 mld. Kč a předpokládá investici ze strany města 950 mil. Kč. A tady už začíná „jít do tuhého“. Finanční prostředky z NSA rozhodně nejsou jisté, je zapotřebí předložit smlouvu o dílo podepsanou s vítězným uchazečem o veřejnou zakázku. Teprve poté se rozhodne, zda dostaneme požadovaných 300 mil. Kč. Kraj Vysočina v současné době žádá prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže o notifikaci Evropskou komisi. Což není rozhodně jednoduchý proces, který může trvat měsíce. Město Jihlava má sjednaný úvěr ve výši 600 mil. Kč. V upraveném rozpočtu na rok 2022 mělo město k 30. 4. 2022 alokováno 150 mil. Kč na vlastní stavbu HMA a 42,5 mil. Kč na související náklady. Ve fondu rezerv a rozvoje je k dispozici 31,5 mil. Kč, ve fondu kofinancování evropských projektů 35,7 mil. Kč.

Problém je v tom, že dnes není vůbec jistá nabídková cena. Kdy se ji dozvíme, těžko říct. Předpokládám, že se bude pohybovat kolem 1,8 mld. Kč. A to mám ještě možná střízlivý odhad. Bude se za tuto cenu stavět? Co když bude cena ještě vyšší? Kde je ten strop, kdy řekneme, že za tuto cenu již stavět nebudeme? Je zapotřebí si na tyto otázky odpovědět, protože se jimi po otevření obálek budeme reálně zabývat. Rozpočet města není nafukovací a zvýšené náklady na stavbu není schopen saturovat. Zvlášť v této době, kdy jsou naplánované desítky dalších důležitých akcí, které se oproti předpokladu samozřejmě prodraží. Když spočítáme výše uvedené zdroje dohromady, vychází částka cca 1,6 mld. Kč. Všechny nabídkové ceny, které budou vyšší, bohužel, nemůžeme akceptovat.

V tom případě se bude muset přistoupit k postupnému technickému zhodnocení (rekonstrukci, modernizaci) současné CZ LOKO arény. Ta je již vyřazena z majetku, a pokud by došlo skutečně na „nejhorší“ a muselo by dojít jen k rekonstrukci a opravám, tak nevím, jak můžeme rekonstruovat či opravovat něco, co nemáme již v majetku. Jenže, na 300 mil. Kč od NSA můžeme v takovémto případě nejspíše zapomenout. Půl miliardy od Kraje Vysočina? V současné době jsou určené na výstavbu nové multifunkční arény, ne na rekonstrukci. Úvěr můžeme použít na cokoli, to je výhoda. V takto velkém projektu mi ale úplně chybí soukromé spolufinancování. Také nevíme, kdo by případně stadion provozoval a mohl se tak finančně podílet na výstavbě. Tady došlo k podcenění situace, v současné době se bude soukromí investor hledat jen velmi těžko. Bohužel celá věc došla do takového stavu, kdy bez zásadní rekonstrukce, zejména střechy a chlazení, není možné zimní stadion dále provozovat. V případě, že se půjde pouze metodou postupného technického zhodnocení zimního stadionu, ale bude zapotřebí urychleně vypracovat novou projektovou dokumentaci. Projekt architekta Žáka se již pro morální a technickou zastaralost použít nedá. Ideální by bylo ještě zateplit plášť, vyměnit skleněné výplně. Tímto směrem se vydalo Kladno nebo město Zlín. Ke spolufinancování by se určitě dalo využít dotačních titulů určených pro technické zhodnocení sportovní infrastruktury. Jenže, vypracování projektové dokumentace je otázkou minimálně jednoho roku, výběr dodavatele bude trvat další půl rok. Takže když si to shrneme. Nyní máme po 4 letech vládnutí současného vedení města stále starý zimní stadion, který se nedá provozovat a luxusní projekt moderní arény s běžeckým oválem na střeše a některými těžko vyrobitelnými prvky. A za to všechno již bylo během 3 let vynaloženo téměř 100 mil. Kč z veřejných prostředků.

Ing. Richard Šedivý

člen Zastupitelstva města Jihlavy

14. 7. 2022